یکی از مولفه های مهمی که می تواند یک واحد تولیدی یا صنعتی را در مسیر سوددهی هدایت کند، وجود یک راهبر متخصص و آشنا به مباحث اقتصادی است.
به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، باوجود صرف دلارهای تخصیص داده شده به خودروسازان داخلی، اما درعمل، این شرکتها نتیجهای جز زیان انباشته در صورتهای مالی و کاهش میزان تولید نداشته اند. سالهاست ایران خودرو و سایپا محصولات خود را به اسم تولید ملی با قیمت ارزی به مردم می فروشند و هر زمان هم که نرخ ارز افزایش پیدا کرده است به بهانه تحریم و افزایش قیمت دلار، نرخ محصولات خود را نیز افزایش داده اند.
گذشته از گران کردن قیمت محصولات به بهانههای مختلف، نه مردم از کیفیت خودروها راضی بوده و نه دولت دل خوشی از کارنامه عملکردی این دو خودروساز تاکنون داشته است.
از سوی دیگر، ممنوع بودن واردات خودرو به کشور و یا اعمال تعرفههای بسیار سنگین بر واردات خودرو عملا به انحصارطلبی خودروسازان داخلی و حمایتهای بی حد و مرز از خودروسازان داخلی به شکل معافیت از مالیات دامن زده است.
تخصص، حرف نخست مدیریت موفق
به گفته منابع آگاه، «علیمردان عظیمی» که از او به عنوان ضعیفترین مدیران عامل ادوار ایرانخودرو در چند دهه اخیر یاد می شود، از مسئولیت خود استعفاء کرده؛ موضوعی که دست وزیر صمت را برای یک انتخاب شایسته و برگزیدن یک مدیر توانمند برای مدیریت غول خودروسازی ایران باز می گذارد. اگر این گزاره درست باشد، عظیمی علیرغم مدیریت ضعیفش در ایران خودرو، یک اقدام خوب انجام داده است. هر چند مدیرعامل فعلی ایران خودرو، این شرکت خودرویی را تا آستانه اخراج از بازار سهام برده بود.
البته گفته می شود یکی از بندهای حسابرسی صورت های مالی ایران خودرو به مدرک غیر مرتبط عظیمی اشاره داشته و این موضوع هم می تواند دلیلی بر اقدام اخیر او باشد. «علیمردان عظیمی» دارای مدرک تحصیلی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی است که او را در حقیقت فاقد مدرک و تحصیلات با فعالیت گروه صنعتی ایران خودرو نشان می دهد.
این درحالی است که مطابق بند ۵ ماده ۲ آئین نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، مدیرعامل ناشر بایستی دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت ناشر و مدارک قابل قبول دال بر آشنایی با مبانب مدیریت، اقتصاد، حسابداری و قوانین و مقررات مرتبط باشد.
قطعا کار مدیرعامل بعدی ایرانخودرو برای سامان دادن به وضعیت آبی پوشان جاده مخصوص بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه که به اذعان مدیرعامل حاضر ایرانخودرو، بیش از ۸۰ درصد محصولات این شرکت زیانده هستند و طبق صورتهای مالی منتشرشده، این شرکت به عنوان زیاندهترین شرکت خودروسازی در بهار امسال معرفی شده است. شاید همین موضوع دلیلی بر عدم رغبت افراد متخصص و شایسته برای پذیرش مدیرعاملی این گروه باشد!