۱۳:۰۰ – ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت راه آهن چابهار _ زاهدان گفت: راه آهن چابهار _ زاهدان یک پروژه حیاتی و استراتژیک است که باعث شده بندر شهید بهشتی به این خط ریلی متصل شود.
وی ادامه داد: اتصال این بندر به راه آهن در جهت حمل بار بسیار مهم است و از جهت اقتصادی نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.
او بیان کرد: بر اساس برنامهریزی که در دولت سیزدهم صورت گرفته بود مقرر شد که تا پایان امسال راه آهن چابهار _ زاهدان را به اتمام برسانیم و در صورت بهره برداری از این پروژه قابلیت حمل بار و ترانزیت بین ۷ و نیم تا ۸ میلیون تن داریم و همچنین امکان حمل مسافر تا ۱۰۰ هزار نفر را داریم.
او بیان کرد: بعد از حادثه رئیس جمهور متأسفانه این پروژه دچار عقب ماندگی شد به طوری که قرار بود هر ماه یک همت به این پروژه تخصیص یابد، اما ما نخواستیم این پروژه به دلیل شرایط منطقه و حضور قاچاقچیان تعطیل شود بنابراین از منابع مالی سایر پروژه استفاده کرده و به این پروژه تزریق کردیم.
او ادامه داد: با آمدن دولت چهاردهم در خصوص این پروژه رایزنی شد و در حال حاضر بخش زیر ساختی این پروژه به اتمام رسیده و در حال تامین ریل آن هستیم که از طریق تولید داخل تامین می شود. بنابراین صفر تا ۱۰۰ این پروژه داخلی سازی شده است.
وی تاکیدکرد: یکی از برنامه ها ومذاکراتی که با دولت چهاردهم انجام شد تکمیل این پروژه بوده و در تلاش هستیم که تا ابتدای سال آینده به بهره برداری برسانیم.
او با بیان اینکه راه اندازی قطار سریع سیر برای کشور حیاتی است گفت: رایزنی زیادی برای راه اندازی قطار با سرعت در مسیر تهران_ قم _ اصفهان انجام شد و تاکنون این پروژه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: در این مسیر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همکاری لازم را داشته است و برای قطار سریع سیر تهران _ مشهد هم طراحی و برنامه ریزی لازم در قالب تهاتر و فروش نفت انجام می شود .
او گفت: در صورتی که این پروژه راه اندازی شود شاهد خواهیم بود که ظرف سه ساعت و با سرعت بالای ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به مشهد برسیم.
خبرنگار: محبوبه کباری