درویش خضری با بیان اینکه اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲کلید خورد، افزود: سال گذشته اجرای ۱۰ هزار هکتار در قالب طرح هرشهرستان یک پایلوت تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی از سوی سازمان امور اراضی کشور هدفگذاری شد که با ترویج، اقبال کشاورزان و تامین منابع اعتباری، این عدد به ۱۳ هزار هکتار افزایش یافت.

او ادامه داد: برای هر پایلوت در هر شهرستان، حداقل ۱۰۰ هکتار اجرای تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی را هدفگذاری کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور درباره جزییات بیشتر این طرح توضیح داد: اکنون نزدیک به ۴۸۰ پایلوت تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی در ۳۰۰ شهرستان در حال اجراست.

او اضافه کرد: برخی از شهرستان‌ها دو تا سه پایلوت را اجرا می‌کنند و بعضی دیگر به دلیل کوهستانی بودن و محدودیتهای جغرافیایی، پایلوت ندارند.

خضری ادامه داد: ۸ پایلوت نمونه و ویژه کشوری در استان‌های پیشگام قم، قزوین، البرز، تهران، زنجان، سمنان و اصفهان انتخاب کرده‌ایم و عملیات تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی در این استان‌ها اجرا شده و یا در حال اجرا است.

به گفته او، از این ۸ پایلوت که از سوی سازمان امور اراضی کشور رصد می‌شود، شش پایلوت با موفقیت عملیاتی شده و دو پایلوت دیگر در استان اصفهان به دلیل هزینههای زیاد نوسازی و مرمت قنوات، نیاز به اعتبارات بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد: با ارائه مشوق‌ها و حمایتهای اعتباری دولت، اهداف کمی و کیفی این طرح محقق می‌شود.

او پیشرفت فیزیکی پایلوتهای تجمیع و یکپارچهسازی در قالب طرح مذکور در استان‌هایی همچون زنجان، قزوین و البرز را ۱۰۰ درصد عنوان کرد.

خضری افزود: لرستان، اردبیل، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در اجرای عملیات تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی در قالب این طرح، عملکرد خوبی داشته‌اند.

او با اشاره به اینکه به ازای هر پایلوت، کارگروه‌های شهرستانی و سپس کارگروه استانی تشکیل شده است، گفت: مشکلات و نیازهای شهرستان‌ها و استان‌ها برای انجام عملیات تجمیع و یکپارچهسازی اراضی کشاورزی به کارگروه ملی در سازمان امور اراضی کشور منتقل می‌شود.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره‌وری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۳۰ کارگروه یکپارچهسازی اراضی کشاورزی شهرستانی و استانی داریم و مصوبات این کارگروه‌ها لازم‌الاجرا هستند.

او گفت: برنامه تجمیع و یکپارچهسازی از برنامه‌ها و سیاستهای مهم وزارت جهادکشاورزی است و این برنامه با جدیت در دولت چهاردهم ادامه خواهد یافت.

خبرنگار: آزاده محبی



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *